Cześć! Poniżej znajdziesz dłuuugą listę pomocy i różnych aktywności dla przedszkolaka. To rzeczy, które znajdują się na półkach życia codziennego w montessoriańskim przedszkolu plus inspiracje, które znalazłam na różnych blogach i uznałam za wartościowe i warte wykonania. Część jest dla maluszków, a część dla najstarszych przedszkolaków, niektóre na pewno byłyby w porządku dla dziecka w podstawówce (np. szydełkowanie).
Spis treści
Życie codzienne w przedszkolu
Dział „Życia codziennego” to pierwszy dział, z którego korzystają maluszki w przedszkolu Montessori. Dwu i pół i trzylatek jest bardzo zainteresowany tym, żeby się samodzielnie ubrać, nalać sobie wody do kubka, zrobić coś do jedzenia, więc te pomoce odpowiadają na jego potrzeby. Przy okazji ćwiczą mięśnie dłoni, pomagają wyrabiać chwyt pęsetowy i utrzymywanie jednej stabilnej ręki (przytrzymującej materiał na stole), co przyda się przy nauce pisania. W przedszkolu maluszek stara się wykonywać czynności w odpowiedniej kolejności, odkłada pomoce na odpowiednie miejsce, więc uczy się porządku, a także odpowiedzialności za wspólną przestrzeń. Każde kolejne ćwiczenie wymaga coraz dłuższych okresów koncentracji, jest coraz bardziej skomplikowane, wymaga coraz precyzyjniejszych ruchów dłoni. Do tego dziecko wcale nie siedzi w miejscu zbyt długo, bo np.: musi przynieść wodę kilka razy w ciągu wykonywania jednego ćwiczenia, a więc jego potrzeba ruchu jest zaspokajana na bieżąco.
Na liście poniżej znajdziesz pomoce podzielone na działy – małą motorykę (praca dłoni i przygotowywanie do bardziej skomplikowanych prac, ang. fine motor skills, gdybyś szukała inspiracji w sieci), samoobsługę (self-care), przygotowywanie jedzenia (food prep) i dbanie o otoczenie (care of environment).
Życie codzienne w domu
To jest dział, do którego większość materiałów już masz w swoim domu. Wystarczy dać je dziecku i pokazać mu, jak z nimi pracować (chociaż i jedno i drugie nie musi być wcale takie proste). Myślę, że najważniejsze to odważyć się i spróbować chociaż jednej rzeczy.
Pamiętaj, że bałagan nie jest zły – nie sprzątaj sama, zaproś do tego dziecko, razem wytrzyjcie podłogę, pozbierajcie jakieś elementy („ja zielone, Ty czerwone”), niech dziecko wyrzuci ręcznik papierowy do śmieci („pamiętasz, gdzie wyrzucamy śmieci? Mógłbyś wyrzucić papierek”). Zawsze możesz też zmodyfikować przygotowaną przez siebie pomoc – wlej mniej wody do dzbanka, podłóż ręcznik papierowy, postaw zestaw na tacce i poproś o nieprzenoszenie dzbanków poza jej obręb. Nie przejmuj się, jeśli nie trafisz w zainteresowanie swojej latorośli, albo jeśli będzie używać czegoś przez 5 minut. Małe dziecko nie skupia się tak, jak osoba dorosła, okresy koncentracji są dużo krótsze, ale ćwiczone będą się wydłużać.
Zobacz, co możesz zrobić ze swoim dzieckiem w domu: wybierz na dzisiaj jedną czynność i spróbuj mu pokazać, jak to robisz. Przemyśl, co można uprościć i jak zrobić, by dziecko mogło możliwie samo pracować, powtarzając po Tobie. Umyj jeden talerz i spytaj dziecko, czy chciałoby umyć drugi. Nie krzycz jak będzie zużywać za dużo płynu, powtórz jak nabierasz go na gąbkę: „pokażę Ci jak nabieram płynu, o tyle!” I przede wszystkim, mamo, wyluzuj 🙂
MAŁA MOTORYKA
- nasuwanie spinaczy do papieru
- przypinanie klamerek do bielizny
- przenoszenie przedmiotów szczypcami
- przenoszenie przedmiotów pęsetą/zaparzaczem do herbaty
- przenoszenie płynów za pomocą zakraplacza
- przenoszenie przedmiotów pałeczkami do ryżu
- oddzielanie soli od kaszy za pomocą drobnego sitka
- przyklejanie naklejek
- układanie kamyków/koralików wzdłuż narysowanej linii
- dziurkowanie wzoru na papierze za pomocą szpikulca/pinezki
- wbijanie goździków w pomarańcze
- dziurkowanie dziurkaczem ozdobnym
- rysowanie wzorów za pomocą kleju z brokatem w tubce (po linii)
- przyklejanie elementów na kartkę za pomocą pędzelka i kleju w płynie
- cięcie papieru nożyczkami (po linii prostej, potem bardziej skomplikowane wzory, zygzaki, spirale, itd.)
- nawlekanie korali
- przeplatanie wstążki
- zaplatanie warkocza na sznurku
- robienie sznurka na wieży z czterema wypustkami (french knitting, snake knitting)
- nawlekanie nitki na dużą szpulkę
- szycie ręcznie po narysowanej linii
- robienie pompona na obręczy z tektury
- tkanie
- szydełkowanie palcem
- szydełkowanie szydełkiem
- dekoracyjne składanie serwetek
- robienie koperty
- origami
- haft krzyżykowy
- przesypywanie sypkiego materiału z dzbanka do dzbanka (np. kasza)
- przelewanie wody z dzbanka do dzbanka
- nalewanie wody z dzbanka do jednego pojemnika
- przelewanie wody z dzbanka do wazonu/butelki z użyciem lejka
- nalewanie wody z dzbanka do pojemnika z narysowaną linią (nalewanie do poziomu)
- wyżymanie mokrej ściereczki
- przenoszenie wody z miski do miski za pomocą gąbki
- wyławianie przedmiotów za pomocą drobnego sitka (kulki, koraliki)
- przekładanie z miski do miski za pomocą łyżki
- otwieranie słoików (lub innych przedmiotów)
- matrioszka
- zasuwki
- śruby i nakrętki (umiejętność odkręcania)
- otwieranie kłódki za pomocą klucza (lub kilku – dopasowywanie)
- klucz oczkowy i wkręcanie śrubek
- używanie śrubokrętu
- młotek i gwoździe
- wkładanie baterii do latarki
SAMOOBSŁUGA
- ubieranie się
- zakładanie kurtki
- mycie rąk (higieniczne)
- wydmuchiwanie nosa
- samodzielne podcieranie pupy
- mycie rąk sensoryczne
- manicure dłoni – balsam do rąk, patyczkiem do uszu nawilżanie skórek
- umiejętność otwierania i zamykania zapięć w ubraniach (ramki z zapięciami, albo ubranka: rzepy, zatrzaski, guziki duże i małe, zamek błyskawiczny, sprzączka od paska, agrafka, zawiązywanie kokardki, wiązanie buta)
- czyszczenie butów (akurat na Mikołajki)
- przyszywanie guzika
- zaplatanie warkocza na sznurku i zawiązywanie gumki na włosach
- tworzenie perfum z płatków róży
PRZYGOTOWYWANIE JEDZENIA
- mata z zaznaczonym ułożeniem sztućców i zastawy do układania
- tłuczenie moździerzem (skorupki od jajek, kolendra, inne przyprawy)
- tarka – tarcie mydła do pranie, skórki od cytryny, gałki muszkatołowej
- obieranie mandarynki
- obieranie i krojenie banana
- krojenie jabłka (krajarka do jabłek)
- obieranie i krojenie jajka (krajarka do jajek albo nóż)
- obieranie marchewki, ogórka za pomocą obieraczki do warzyw
- krojenie na plasterki (ser – specjalnym nożem)
- ubijanie bitej śmietany trzepaczką
- robienie masła czosnkowego (praska do czosnku)
DBANIE O OTOCZENIE
- zwijanie serwetek i nakładanie pierścieni do serwetek
- składanie serwetek
- dekoracyjne składanie serwetek
- wbijanie goździków w pomarańcze (piękny zapach)
- temperowanie kredek
- pakowanie prezentów
- składanie koszulek na kartonowej podkładce z zagięciami
- składanie suchego prania
- mycie stołu, krzesła, półek, podłogi, okna
- zamiatanie
- ścieranie kurzu szmatką
- mycie lalki (niemowlaka)
- mycie zabawek w domu
- mycie luster, polerowanie przedmiotów z drewna, ze srebra, z mosiądzu
- robienie prania ręcznego
- zmywanie naczyń
- załadowywanie i rozładowywanie zmywarki
- mycie garnków i patelni
- prasowanie (żelazkiem turystycznym)
- sianie roślin (rzeżucha, bazylia, przyprawy)
- podlewanie
- wycieranie liści z kurzu
- przycinanie
- układanie kompozycji kwiatowych (do wazonu)
Prawdopodobnie powyższa lista będzie uaktualniana i będę sukcesywnie dodawać linki do bardziej szczegółowych opisów. Jeśli Ci się przyda, daj proszę znać i zostaw komentarz poniżej! Miłej pracy z dzieckiem!
Dzięki za listę pomysłów! Przed świętami robiłam z moim 3 latkiem pomarańcze nakłuwane goździkami…bardzo mu się zajęcie podobało (jedynie zmodyfikowaliśmy i robił dziurki za pomocą drewnianego szpikulca do szaszłyków). Wiele ciekawych i rozwojowych zajęć jest w zasięgu ręki i prawie za darmo:-) Pozdrawiam!
Dokładnie tak, pomoce z życia codziennego nie są wcale tak drogie do wykonania, a są bardzo ważne, bo kształcą kluczowe umiejętności 🙂 Dziękuję pięknie za komentarz!
Super ! Bardzo się cieszę że natrafiłam na Twojego bloga
Dziękuję za świetną listę aktywności Montessori, które można wykonać w domu z przedszkolakami. Jestem pod wrażeniem, jak wiele kreatywnych i praktycznych pomysłów udało się Wam zebrać, a wszystko to w duchu samodzielności i rozwoju dziecka. Wspaniale jest widzieć, jak proste przedmioty z domu mogą stać się narzędziami nauki i zabawy. Z pewnością wypróbuję kilka z tych aktywności z moim dzieckiem!
Mogę prosić o opis podlewania oraz sianie roślin. Pozdrawiam